Βιογραφικό Σημείωμα
Ο Γιώργος Ζερβός γεννήθηκε στο Κάιρο της Αιγύπτου και στην Αθήνα εγκαταστάθηκε το 1961. Σπούδασε ανώτερα θεωρητικά και πιάνο στο Ελληνικό Ωδείο και στο Ορφείο και σύνθεση με τον Γιάννη Ιωαννίδη. Το 1981 πήγε στο Παρίσι για μεταπτυχιακές σπουδές (Πανεπιστήμιο Paris I-Pantheon -Sorbonne). Εκεί
παρακολούθησε μουσικολογία και αισθητική της μουσικής με τους Michel Guiomar και Daniel Charles και σύνθεση με τον Γιάννη Ξενάκη.
Το 1982 απέκτησε το μεταπτυχιακό τίτλο D.E.A. με τίτλο εργασίας "Μαθηματικές διαδικασίες στο έργο του Μπάρτοκ και του Ξενάκη", ενώ το 1995 ανακηρύχθηκε διδάκτορας του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης υποβάλλοντας διατριβή με θέμα "Η κρίση του θέματος στο έργο των συνθετών
της δεύτερης σχολής της Βιέννης: Schonberg, Berg, Webern". Έργα του έχουν παιχτεί στην Ελλάδα καθώς και στην Ιταλία, Βουλγαρία, Κύπρο, Γαλλία, Αμερική (Φλωρεντία 1981, Σόφια 1985, Νάπολη 1987, Κάννες 1987, Ορλεάνη 1987, Πανεπιστήμιο της Βοστόνης 1991, κ.ά.). Έργα του έχουν ηχογραφηθεί από την
Ελληνική Ραδιοφωνία, ενώ παραγγελίες για σύνθεση μουσικών του έχουν δοθεί από το Γ' Πρόγραμμα, το Ινστιτούτο Γκαίτε, το Δήμο Ηρακλείου, ΟΜΜΑ κ.ά. Το 1982 πήρε το πρώτο βραβείο σύνθεσης στο διαγωνισμό μουσικής δωματίου που προκήρυξε το Υπουργείο Πολιτισμού με το έργο "Κουαρτέτο εγχόρδων αρ.1".
Τα έργα του εκδίδονται από τον εκδοτικό οίκο Παπαγρηγορίου- Νάκας, ενώ πρόσφατα έργα του κυκλοφόρησαν από τις δισκογραφικές εταιρείες Warner (Έρως και Ψυχή, 1999) και Agora (Σπουδή για κουαρτέτο εγχόρδων, 2000).
Παράλληλα με τη σύνθεση, ασχολείται και με τη μουσικολογική έρευνα. Έχει γράψει άρθρα για την μουσική του 20ου αιώνα, έχει δώσει διαλέξεις και έχει συμμετάσχει σε συνέδρια όπως " Συμπόσιο συνθετών Φεστιβάλ Πάτρας" (1986), "Εθνικό Συνέδριο Μουσικής" (Δελφοί 1987), "Συμπόσιο Συνθετών-Μουσικολόγων
με θέμα "Η Σύγχρονη Μουσική στα τέλη του 20ου αιώνα" (Ινστιτούτο Γκαίτε 1991), "Νίκος Σκαλκώτας: η σημασία του έργου του για την ελληνική και ευρωπαϊκή μουσική", Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Αθηνών (1999), "Νίκος Σκαλκώτας", Συμπόσιο στο Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού στο Βερολίνο (1999) και
"Nikos Skalkottas", Konzerthaus Berlin (2000). Έχει διδάξει μουσική σε διάφορα Ωδεία καθώς και στην Κρατική Σχολή Ορχηστρικής Τέχνης. Είναι επίκουρος καθηγητής στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών.
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ
- 1980 «Νόημα και Μουσική», σειρά διαλέξεων στα πλαίσια των μεταπτυχιακών σεμιναρίων του καθηγητή Ευάγγελου Μουτσόπουλου στο Φιλοσοφικό Τμήμα της Φιλοσοφικής Σχολής Αθηνών.
- 1981 «Εκατό χρόνια από τη γέννηση του Bela Bartόk: μία προσέγγιση του έργου του», τρεις διαλέξεις στα πλαίσια των εκδηλώσεων του Ελληνικού Συνδέσμου Σύγχρονης Μουσικής.
- 1982 Processus Mathιmatique chez Bartόk et Xenakis (Μαθηματικές διαδικασίες στο έργο των Bartόk και Ξενάκη), εργασία του μεταπτυχιακού Διπλώματος D. E. A. του Πανεπιστημίου του Παρισιού Paris I - Panthιon - Sorbonne. (αδημοσίευτη)
- 1985 «Το νόημα του αθεματισμού στον Webern», Μουσικολογία, αρ. 1, Οδυσσέας, Αθήνα, σσ 68-76.
- 1985 «Το Allegro misterioso του Alban Berg: η έννοια του θέματος και η σχέση του με τις πολυφωνικές τεχνικές, στη σύγχρονη μουσική», Μουσικολογία, αρ. 3, Οδυσσέας, Αθήνα, σσ 72-87.
- 1987 «Μοντερνισμός και Μεταμοντερνισμός: περιγραφή και προοπικές των κινημάτων που επικράτησαν στη μουσική του αιώνα μας», Το Τέταρτο, αρ. 31, Γραμμή, Αθήνα σσ 41-45.
- 1989 «Εξπρεσσιονισμός και αφαίρεση στη μουσική των αρχών του αιώνα: A. Webern - W. Kadinsky, δύο δρόμοι παράλληλοι στο χώρο της σύγχρονης τέχνης», Διαβάζω, αρ. 208, Καστανιώτη, Αθήνα, σσ 62-69.
- 1989 «Τα οντολογικά χαρακτηριστικά του θέματος και θεματική αφαίρεση», Μουσικολογία αρ. 7-8, Παρατηρητής, Θεσσαλονίκη, σσ 203-211
- 1990 «Το μουσικό φαινόμενο: δημιουργία και πρόσληψη», σειρά διαλέξεων στα πλαίσια των Σεμιναρίων για την Κουλτούρα και την Επικοινωνία, Πάντειο Πανεπιστήμιο
- 1991 «Aspects de la musique hellenique contemporaine» (Πλευρές της σύγχρονης ελληνικής μουσικής), Revue dΆ esthetique, No 20 Editions Jean - Michel Place, Paris, σσ 91-99.
- 1991 «Η ιστορική διάσταση της σχέσης χορού - μουσικής. Προτάσεις αναμόρφωσης του μαθήματος της μουσικής στα πλαίσια της επαγγελματικής χορευτικής παιδείας», εισήγηση - άρθρο στα πλαίσια του Συνεδρίου που διοργάνωσε η Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης με θέμα Η Επαγγελματική χορευτική παιδεία στην Ελλάδα, έκδοση πρακτικών, Αθήνα, 1992
- 1995 «Η ιδιαιτερότητα της Νέας Μουσικής στος αρχές του 20ου αιώνα. Μερικές σκέψεις με αφετηρία το έργο των T. Adorno και C. Dalhaus», διάλεξη στη συζήτηση στρογγυλής τραπέζης του Τρίτου Προγράμματος με τίτλο: Πανόραμα σύγχρονων ιδεών - Στη χαραυγή της τρίτης χιλιετίας, Πνευματικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων, 14-11-1995
- 1996 Η κρίση του θέματος στο έργο των συνθετών της δεύτερης σχολής της Βιέννης (Schoenberg, Berg, Webern). Διδακτορική διατριβή στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, τόμοι ΑΆ και ΒΆ, (αδημοσίευτο)
- 1997 «Η κρίση στη μουσική του 20ου αιώνα. Θέμα και μορφή στη σύγχρονη μουσική δημιουργία», Μουσικολογία, αρ. 9 Νήσος, Αθήνα, σσ 14-27
- 1997 «Προβλήματα μορφής και περιεχομένου στη μουσική του 20ου αιώνα», Τα Μουσικά, Τεύχος 2 Εξάντας, Αθήνα, σσ 8-14
- 1997 Η μορφή των παραλλαγών στον Webern και η σχέση της με την έννοια των μεταμορφώσεων του Goethe. Η αναγωγή των δομικών στοιχείων της διαδικασίας της σύνθεσης, σε μία και μόνη αρχή, (αδημοσίευτο)
- 1997 «Σένμπεργκ, Μπεργκ, Βέμπερν: Θέμα, σειρά και μορφή στα δωδεκαφθογγικά έργα τους», Τα Μουσικά, Τεύχος 3, Εξάντας, Αθήνα, σσ 58-64
- 1998 «Το Κοντσέρτο για πιάνο και Ορχήστρα op. 42 του ¶ρνολντ Σαίνμπεργκ: μία ασυμβατότητα μεταξύ του δωδεκαφθογγικού και του ρυθμικο-μελωδικού θεματικού υλικού», Μουσικολογία 10-11, Νήσος, σσ 124-138
|