Μιχάλης Αδάμης

Κατάλογος συνθετών

Εργογραφία (ανά είδος)

ΧΟΡΩΔΙΑ και ΦΩΝΕΣ ΣΟΛΟ ΜΕ ΟΡΧΗΣΤΡΑ ή ΜΙΚΡΑ ΣΥΝΟΛΑ

  • Ροδανόν, για ψάλτη, ανδρική χορωδία, φλάουτο, όμποε, κλαρινέτο, τούμπα και κουαρτέτο εγχόρδων (1983)

  • Τετέλεσται ΙΙ, για τενόρο, διπλή χορωδία και ορχήστρα (1987)

  • Εν Βηθλεέμ, για βαρύτονο, μεικτή χορωδία και ορχήστρα (1988)

  • Χριστούγεννα-Πρωτούγεννα, για ανδρική χορωδία, φλάουτο, όμποε, κλαρινέτο σε λα, βιολοντσέλο και κρουστά (1992)

  • Και είδον και ιδού ή Οράματα από την «Αποκάλυψη» Ι, για βαρύτονο και ορχήστρα δωματίου (1993)

  • Οράματα από την «Αποκάλυψη» ΙΙ, για τενόρο και ορχήστρα (2008)

  • Ως θησαυρόν, για τενόρο, μεικτή χορωδία, όμποε, κλαρινέτο, τρομπόνι, βιολοντσέλο και καμπάνες (1994)

  • Εν κυμβάλοις, για μεικτή χορωδία, φλάουτο και κρουστά (1998)

  • Και είδον και ιδού ή Οράματα από την «Αποκάλυψη» ΙΙ, για τενόρο και ορχήστρα (2003/2005)

  • Όλβιος τάφος, για τρεις παιδικές, δύο μεικτές χορωδίες και ορχήστρα (2005)

  • ΠΟΛΛΑΠΛΑ ΜΕΣΑ

  • Προσχήματα, σε κείμενο Ε. Μαχαιρά, για γυναικεία φωνή, αφηγητή και μαγνητοταινία (1964)

  • Αποκάλυψις - Έκτη σφραγίδα, για αφηγητή, πέντε φωνητικές ομάδες και μαγνητοταινία (1967)

  • Γένεσις, για αφηγητή, τρεις μεικτές χορωδίες, μαγνητοταινία και χορευτική ομάδα (1968)

  • Μοιρολόι, για δύο ψάλτες, ισοκράτη και μαγνητοταινία (1970-73)

  • Κράτημα, για ψάλτη, όμποε, τούμπα και μαγνητοταινία (1971)

  • Τετέλεσται Ι, για ψάλτη, μεικτή χορωδία, καμπανάκια και μαγνητοταινία (1971)

  • Ορέστης, για βαρύτονο, νταούλι, ηλεκτρονική συσκευή αντίλαλου και μαγνητοταινία (1972)

  • Γλάρος, για φλάουτο, κοντραμπάσο, μεταλλόφωνο και μαγνητοταινία (1978)

  • Ο Αυτός, Πολύροπο Αντικαταστροφής (ποίηση Δ. Κακαβελάκη). Πολλαπλά μέσα, Ανδρική χορωδία, ηλεκτρονική μουσική, ηθοποιοί – Θεατρική πράξη (1984)

  • Ένδον, άλτο σαξόφωνο και μαγνητοταινία (2001)

  • Επτά επί Θήβας ΙΙ για χορωδία (υψίφωνο 1, 2, μεσόφωνο και μαγνητοταινία) (2004), βλ. Χορωδιακά/li>

  • Γλάρος ΙΙ, για φλάουτο και μαγνητοταινία (2006)

  • Τρίπλοκον, για σοπράνο και άλτο σαξόφωνο (ένας εκτελεστής) και μαγνητοταινία (2009)

  • ΟΡΧΗΣΤΡΑ

  • Λειτουργικό κοντσέρτο (1955)

  • Παραλλαγές, για ορχήστρα εγχόρδων (1958-60)

  • Συμφωνιέτα (1961)

  • Επάλληλον (1985)

  • Επτά αυτόμελα για ορχήστρα εγχόρδων (1990)

  • Πενταχή, σουίτα (1994)

  • Κυμόρροος (2001)

  • Ανήσυχη γεωλογία (2002)

  • Κωίτικα ΙΙΙ, για ορχήστρα εγχόρδων (2003)

  • Εν χορδαίς, για ορχήστρα εγχόρδων (2004)

  • Ανοδικόν Ι, για σόλο κοντραμπάσο και ορχήστρα εγχόρδων (2004)

  • Κοντσερτάντε, για όμποε και ορχήστρα εγχόρδων (2004)

  • Ανοδικόν ΙΙ, για ορχήστρα εγχόρδων (2007)

  • ΜΟΥΣΙΚΗ ΔΩΜΑΤΙΟΥ

  • Δύο κομμάτια, για βιολί και πιάνο (1958)

  • Ντούο, για βιολί και πιάνο (1961)

  • Τρία κομμάτια, για κοντραμπάσο και πιάνο (1962)

  • Ανακύκλησις, για φλάουτο, όμποε, τσελέστα, βιόλα και βιολοντσέλο (1964)

  • Προοπτική, για φλάουτο, πίκολο φλάουτο και κρουστά (1965)

  • Παίγμα, για φλάουτο, κλαρινέτο, τρομπέτα, τούμπα, βιολί, βιολοντσέλο και κρουστά (1976)

  • Κουαρτέτο, για φλάουτο, βιολί, βιόλα και βιολοντσέλο (1977)

  • Μέλισμα, για υψίφωνο και φλάουτο (1981)

  • Μετάλλαξις, για φλάουτο, όμποε, δύο κλαρινέτα, δύο φαγκότα, δύο κόρνα και τρομπέτα (1985)

  • Αλλοιόστροφα, για φλάουτο, κλαρινέτο, βιολί, βιόλα, πιάνο και κρουστά (1986)

  • Περίακτον, για φλάουτο, όμποε, κλαρινέτο, φαγκότο, βιολί, βιόλα, βιολοντσέλο και κρουστά (1988)

  • Καλοφωνικόν, για δύο σοπράνο και δύο άλτο σαξόφωνα (1988)

  • Έπταχα, για κλαρινέτο και βιόλα (1989)

  • Κωίτικα Ι, για φλάουτο, κλαρινέτο, βιολί και βιολοντσέλο (1989), Βλ. Χορωδιακά

  • Κωίτικα ΙΙ, για τρία βιολιά και βιολοντσέλο (1989)· υπάρχει και σε εκδοχή για κουαρτέτο εγχόρδων, Βλ. Χορωδιακά

  • Κωίτικα ΙΙΙ, για κουαρτέτο σαξοφώνων (1989), Βλ. Χορωδιακά

  • Ενεστώτα, για φλάουτο, όμποε, κλαρινέτο, φαγκότο, βιολί, βιόλα και βιολοντσέλο (1991)

  • Έσωθεν, για φλάουτο, όμποε, κλαρινέτο, κόρνο και φαγκότο (1991)

  • Παγά λαλέουσα, για δύο τρομπέτες, κόρνο, τρομπόνι και τούμπα (1992)

  • Χριστούγεννα Πρωτούγεννα, για κουϊντέτο χάλκινων πνευστών (1992)

  • Εν γη ερήμω, για τρομπόνι, βιμπράφωνο με δοξάρι, τύμπανο και κρουστά (1994)

  • Δράκων, για τρία κοντραμπάσα (1994)

  • Ελλήνιον Ι, για φλάουτο σε ντο/φλάουτο σε σολ, όμποε/αγγλικό κόρνο, κλαρινέτο/κόρνο ντι μπασσέτο (1995)

  • Ελλήνιον ΙΙ, για κουαρτέτο σαξοφώνων (1995)

  • Μάγεμα η φύσις, για υψίφωνο, φλάουτο, όμποε, κλαρινέτο και φαγκότο (1998)

  • Ευ.να.γ.ε., για κλαρινέτο, κόρνο ντι μπασσέτο, βιόλα και άρπα (1998)

  • Εύυμνον, για κουαρτέτο σαξοφώνων (1998)

  • Γυνή περιβεβλημένη τον ήλιον Ι, για μεσόφωνο πιάνο και προαιρετικά γκονγκ (1998)

  • Λειτουργικοί ύμνοι, για κουαρτέτο σαξοφώνων (2000)

  • Ανέλιγμα ΙΙ, για βιολί και βιόλα (2003)

  • Εν τρισίν, για φλάουτο, όμποε και κλαρινέτο (2004)

  • Ανάβασμα, για σοπράνο και άλτο σαξόφωνο - ένας εκτελεστής, (2006)

  • Τρίπτυχον, για σοπράνο, άλτο και τενόρο σαξόφωνο

  • Ο Ατέρμων Χρόνος, για σοπράνο σαξόφωνο και εκκλησιαστικό όργανο (2007)

  • Αμάλγαμα, για σοπράνο σαξόφωνο και κουαρτέτο εγχόρδων (2009)

  • Ανελικτικόν, για βιόλα και βιόλα ντα γκάμπα (2009)

  • ΧΟΡΩΔΙΑΚΑ

  • Ακολουθία Χαιρετισμών, από το βυζαντινό μέλος, για μεικτή χορωδία (1950)

  • Μέγα Απόδειπνον, από το βυζαντινό μέλος, για μεικτή χορωδία (1950)

  • Μεγάλη Εβδομάς, από το βυζαντινό μέλος, για μεικτή χορωδία (1950-67)

  • Κασσιανή, για μπάσο και μεικτή χορωδία (1953)

  • Λειτουργία, για μεικτή χορωδία (1954)

  • Θεία Λειτουργία, κατά Ι. Σακελλαρίδη, για μεικτή χορωδία (1956)

  • Εορτολόγιον, κατά το βυζαντινό μέλος, για μεικτή χορωδία (1956-57)

  • Θεία Λειτουργία, κατά Σακελλαρίδη, σε ήχο πλάγιο α΄, για μεικτή χορωδία (1959)

  • Φωνές, για μεικτή χορωδία (1959)

  • Κάλαντα Χριστουγέννων, για μεικτή χορωδία (1959)

  • Κάλαντα Χριστουγέννων Θράκης, για μεικτή χορωδία (1959)

  • Κάλαντα Χριστουγέννων Προποντίδας, για μεικτή χορωδία (1959)

  • Κάλανδα Πρωτοχρονιάς, για μεικτή χορωδία (1959)

  • Ψαλμική ωδή, για μεικτή χορωδία (1962)

  • Ιδιόμελα τέσσερα, για μεικτή χορωδία (1967)

  • Επτά επί Θήβας, σε κείμενο Αισχύλου, χορικά για γυναικεία χορωδία (1968)· βλ. Μουσική για αρχαίο δράμα

  • Βυζαντινά Πάθη, σε κείμενο από την Κ. Διαθήκη και τις Ακολουθίες της Μ. Εβδομάδος, για έξι ψάλτες, δύο ανδρικές χορωδίες, δύο μεικτές χορωδίες, καμπάνες, τάλαντα και σήμαντρα (1967)

  • Καλοκαιράκι, για μεικτή χορωδία (1969)

  • Πέρδικα, για γυναικεία χορωδία (1969)

  • Πούμπαρα, για μεικτή χορωδία (1970)

  • Ιφιγένεια εν Αυλίδι, σε κείμενο Ευριπίδη, χορικά για γυναικεία χορωδία (1970)· βλ. Μουσική για αρχαίο δράμα

  • Οι τρεις παίδες εν καμίνω, μεταγραφή από το βυζαντινό μέλος, για τρεις υψιφώνους, ψάλτη και ανδρική βυζαντινή χορωδία (1971)

  • Αινείτε, μεταγραφή από το βυζαντινό μέλος του Μ. Γαζή, 15ου αι., για τενόρο και μπάσο (1972)

  • Ικετήριον, για δύο αφηγητές, τριάντα γυναικείες φωνές και ιδιόφωνα (1971)

  • Φωτώνυμον, για ψάλτη, λειτουργικές καμπάνες, τάλαντα, σήμαντρα, δώδεκα γυναικείες φωνές και οκτώ ανδρικές (1973)

  • Ειρμός, για χορωδία και τρία μεταλλικά ιδιόφωνα (1975)

  • Τηλλυρκώτισσα, για γυναικεία χορωδία (1975)

  • Καράβι (Ι) για γυναικεία χορωδία, (ΙΙ) για μεικτή χορωδία (1977)

  • Νυφιάτικα Δωδεκανήσου, για μεικτή χορωδία (1979)

  • Κωίτικα τραγούδια, για μεικτή χορωδία (1982)

  • Προμηθέιον, για μπάσο και μεικτή χορωδία (1982)

  • Ευφραίνου Θεσσαλονίκη, για δύο υψίφωνους, μεσόφωνο, τενόρο και βαθύφωνο (1986)

  • Ένα καράβι από τη Χιο, από δημοτικά για μεικτή χορωδία (1987)

  • Ο βοσκός κι ο βασιλιάς, μεταγραφή από το δημοτικό τραγούδι Ρόδου, για γυναικεία χορωδία (1988)

  • Ως είδεν Ησαΐας, από το βυζαντινό μέλος, για μεικτή χορωδία (1988)

  • Σούστα τραγουδιστή, δημοτικό Ρόδου, για μεικτή χορωδία (1988)

  • Χιώτικα δημοτικά τραγούδια, για μεικτή χορωδία (1989)

  • Ποια μάνα, για μεικτή χορωδία (1991)

  • Άιντε Μάρω, για μεικτή χορωδία, φλάουτο, κλαρινέτο και πιάνο (1992)

  • Το ξενιτεμένο, σε ποίηση Γ. Πυλαρά, για παιδική ή γυναικεία χορωδία (1993)

  • Ω, Μοίρα!, σε κείμενο από την τραγωδία «Επτά επί Θήβας» του Αισχύλου, μετάφραση Ι. Ν. Γρυπάρη, για ανδρική χορωδία (1993)

  • Θρήνος, σε κείμενο από την τραγωδία «Προμηθεύς δεσμώτης» του Αισχύλου, μετάφραση Τ. Ρούσσου (1993)· βλ. Μουσική για αρχαίο δράμα

  • Μοιρολόγι της Παναγιάς, σε κείμενο από τη δημοτική παράδοση, με βυζαντινούς ύμνους της Μ. Εβδομάδας, για οκτάφωνη μεικτή χορωδία (1994)

  • Μεθ’ ημών ο Θεός (ΙΙ) από το βυζαντινό μέλος για τετράφωνη γυναικεία χορωδία, (ΙΙΙ) για μεικτή χορωδία (1999)

  • Τη Υπερμάχω, από το βυζαντινό μέλος, (ΙΙ) για τετράφωνη γυναικεία χορωδία, (ΙΙΙ) για μεικτή χορωδία (1999)

  • Νεφέλη φωτεινή, για οκτάφωνη μεικτή χορωδία (1999)

  • Ο γλυκασμός των αγγέλων, από το βυζαντινό μέλος, για γυναικεία χορωδία (1999)

  • Των λυπηρών επαγωγαί, από το βυζαντινό μέλος, για μεικτή χορωδία (1999)

  • Τις Θεός μέγας, από το βυζαντινό μέλος για γυναικεία χορωδία (1999)

  • Αναστάσιμη ωδή, για τενόρο ή ψάλτη και μεικτή χορωδία (1969/2003)

  • Λαθών ετέχθης ΙΙΙ, από το βυζαντινό μέλος για τετράφωνη γυναικεία χορωδία (2003)

  • Χριστός Ανέστη, από το βυζαντινό μέλος, (ΙΙ) για γυναικεία χορωδία, (ΙΙΙ) για γυναικεία χορωδία (1969/2003)

  • Ανέτειλας Χριστέ ΙΙ, από το βυζαντινό μέλος για τρίφωνη γυναικεία χορωδία (1998/2003)

  • Χερουβικόν, από το βυζαντινό μέλος, για μεικτή χορωδία (2003)

  • Της αυγής, για πεντάφωνη γυναικεία χορωδία (2003)

  • Ελλάς, ηρώων μητέρα, για εξάφωνη μεικτή χορωδία (2004)

  • Επτά επί Θήβας ΙΙ, για γυναικεία χορωδία (2004)· υπάρχει και σε εκδοχή με μαγνητοταινία ad lib, βλ. Μεικτά μέσα

  • Γυνή περιβεβλημένη (ΙΙ) για οκτάφωνη μεικτή χορωδία (2005)

  • ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ

  • Κομμάτι Ι, για μαγνητοταινία (1964)

  • Κομμάτι ΙΙ, για μαγνητοταινία (1964)

  • Μινυρισμός, για μαγνητοταινία (1966)

  • Μετασχηματισμοί, για δύο μαγνητοταινίες (1967)

  • Ηλεκτρονικό κομμάτι, για μαγνητοταινία (1969)

  • Ιφιγένεια εν Αυλίδι, σουίτα για μαγνητοταινία (1970)· βλ. και Μουσική για αρχαίο δράμα

  • Μεταλλικά Γλυπτά ΙΙΙ, για μαγνητοταινία (1972)

  • Κοριολανός, σουίτα (1973)· βλ. Σκηνική μουσική

  • Θεοφανώ, για μαγνητοταινία (2002)

  • ΜΟΥΣΙΚΗ ΓΙΑ ΑΡΧΑΙΟ ΔΡΑΜΑ

  • Αίας, του Σοφοκλή, μετάφραση Ι. Γρυπάρη, για μαγνητοταινία (1960)/li>

  • Ιφιγένεια εν Αυλίδι, του Ευριπίδη, μετάφραση Κ. Λειβαδέα (1960)

  • Επτά επί Θήβας, του Αισχύλου, μετάφραση Ι. Γρυπάρη (1968)· βλ. Χορωδιακά

  • Ιφιγένεια εν Αυλίδι, του Ευριπίδη, μετάφραση Θ. Σταύρου (1970)· βλ. Χορωδιακά

  • Ορέστης, του Ευριπίδη, μετάφραση Ά. Τερζάκη, για μαγνητοταινία (1971)

  • Προμηθεύς δεσμώτης, του Αισχύλου, μετάφραση Τ. Ρούσσου, για φωνές και μαγνητοταινία (1974)

  • ΣΚΗΝΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ

  • Συμπόσιο, του Πλάτωνα, μετάφραση Θ. Σταύρου, για μαγνητοταινία (1960)/li>

  • Φαίδρος, του Πλάτωνα, μετάφραση Θ. Σταύρου, για μαγνητοταινία (1961)

  • Ο δράκος, του Ε. Σβαρτς, μετάφραση Σ. Παγιατάκη, για μαγνητοταινία (1971)

  • Θεοφανώ, του Ά. Τερζάκη, για μαγνητοταινία (1971)

  • Κοριολανός, του Ου. Σαίξπηρ, μετάφραση Β. Ρώτα, για μαγνητοταινία (1973)

  • Η αγάπη και ο διάβολος, του Σ. Μακρή, για μαγνητοταινία (1973)

  • Τρωίλος και Χρυσηίς, του Ου. Σαίξπηρ, μετάφραση Β. Ρώτα, για μαγνητοταινία (1973)

  • ΓΡΑΠΤΑ ΚΕΙΜΕΝΑ

  • Μουσικολογικές Μελέτες:

  • Βιβλιοκρισία «Oliver Strunk: Specimina Notationum Antiquiorum» (Επετηρίς Εταιρείας Βυζαντινών Σπουδών, τ. 35, σσ. 433-438 (1966)/li>

  • Κατάλογος των χειρογράφων της Βιβλιοθήκης Παναγιώτου Γριτσάνη, Επετηρίς Εταιρείας Βυζαντινών Σπουδών, τ. 35, σσ. 311-365 (1966)

  • Νεότροπη μελωδική κατασκευή, Εποχές, τχ. 40 (1966)

  • An Example of Polyphony in Byzantine Music of the Late Middle Ages, Report of the Eleventh Congress, International Musicological Society, Copenhagen, τ. ΙΙ, σσ. 737-747 (1972)

  • A Reference to the Chanting in the East and the West, Studies in Eastern Chant, τ. ΙV (1974)

  • Πολυφωνική εκκλησιαστική μουσική στο Βυζάντιο του ΙΕ΄ αιώνα (μετάφραση), περιοδικό Μουσικολογία, σσ.51-36 (Αθήνα, 1986)

  • Some Instances in the Byzantine Manuscripts Indicating a Relationship to the Music of the West, Polyphonies de Tradition Orale - Rencontres A Royaumont, Editions Creaphis, σσ. 59-67 (Παρίσι, 1993)

  • Από τη Βυζαντινή Μουσική στη Σύγχρονη, Μουσικός Λόγος, τχ.1 (2000)

  • Εις αναζήτηση της μορφής στο Μουσικό έργο . . . . .

  • Δημοσιεύσεις (επιλογή):

  • Δωδεκάφθογγη μουσική, Ηνίοχος-Επιθεώρηση Γραμμάτων, Επιστήμης, Τέχνης (Αθήνα 1960)

  • Νεότροπη μελωδική κατασκευή, Εποχές, τχ. 40 (1966)

  • Ηλεκτρονική μουσική, Αναδρομή ’74-’74 (Έκδοσις του Συλλόγου Αποφοίτων του Αμερικανικού Κολεγίου

  • Η ελληνική παράδοση στη μουσική εκπαίδευση, Η μουσική στην εκπαίδευση-Έκδοση του Υπουργείου Παιδείας της Κύπρου, σσ. 10-14 (Λευκωσία, 1977)

  • Αφετηρία-Δημιουργική πραγμάτωση, Γραφή-περιοδική έκδοση τέχνης, τ. 2, σσ. 66-67 (Αθήνα, 1978)

  • Εισαγωγή στην ιστορία της Βυζαντινής Μουσικής με βάση τα μουσικά χειρόγραφα, Δελτίο της Εταιρείας Νέο-Ελληνικού Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας, Ίδρυμα Μωραΐτη, σσ. 69-75 (Αθήνα, 1982)

  • Σχέδιο για την οργάνωση και λειτουργία Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου, Πρακτικά Διοικούσας Επιτροπής 2.7.1991

  • Βυζαντινός μουσικός πολιτισμός, Συνείδηση και Προοπτική, Οδοιπορία Ελπίδας –σεμινάριο κοινωνικού και φιλοσοφικού προβληματισμού, σσ. 47-60 (Αθήνα, 1992)

  • Βυζαντινή μουσική - Σύντομη ιστορική διαδρομή, Πρόγραμμα Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, Κύκλος Ελληνική Μουσική-Βυζαντινοί Μελουργοί (1994-95)

  • Within and Beyond Symbolism, Contemporary Music Review, τ.12/2, σσ. 9-21 (1995)

  • Από τη βυζαντινή μουσική στη σύγχρονη μαρτυρία προσωπικής πορείας, περιοδικό Φωνόγραφος, σσ. 25-32 (1995)

  • Από τη βυζαντινή μουσική στη σύγχρονη, Μουσικός Λόγος, τχ. 1, σσ. 109-115 (2000)

  • Ελένη Οικονομοπούλου, η Συνθέτις, Εκδόσεις Κάλαμος, σσ. 97-100 (2000)

  • Η αμφίδρομη σχέση συνθέτη-ερμηνευτή (Για τον Γιάννη Μάντακα), Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Πανεπιστημιακή Λέσχη, σσ. 25-32 (Θεσσαλονίκη 2001)