Κατάλογος συνθετών

Βιογραφικό Σημείωμα

Ο Χρήστος Χατζής γεννήθηκε στο Βόλο το 1953. Ξεκίνησε τις μουσικές του σπουδές στο Ελληνικό Ωδείο του Βόλου με τον Χαράλαμπο Κεχαϊδη. Συνέχισε, σε πανεπιστημιακό επίπεδο πια, στο Eastman School of Music με τους W. Benson, και Sam. Adler και αργότερα στο State University of New York (SUNY), από όπου έλαβε διδακτορικό στη σύνθεση το 1982, με τους M. Feldman, L. Hiller και W. Kotonski. Την ίδια χρονιά μετοίκησε στον Καναδά. Πήρε την Καναδική υπηκοότητα το 1985. Από τότε ζει στο Τορόντο όπου έχει αναπτύξει έντονη συνθετική δραστηριότητα. Το 1995 διορίσθηκε ως Associate Professor στο Μουσικό Τμήμα του Πανεπιστημίου του Τορόντο όπου διδάσκει σύνθεση και ηλεκτροακουστική μουσική ενώ παράλληλα διεξάγει μουσικολογικές έρευνες στον αρκτικό Καναδά για τη μουσική των Εσκιμώων Inuit.

Σήμερα, αποτελεί έναν από τους πιο σημαντικούς συνθέτες για τον Καναδά και για την Ελλάδα. Πρόσφατα καθιερώθηκε ως ένας από τους σημαντικότερους συνθέτες της γενιάς του με έργα όπως τα βραβευμένα Footprints in New Snow και Nunavut. Η μουσική του έχει εκπροσωπήσει τον Καναδά και την Ελλάδα σε σημαντικά διεθνή μουσικά γεγονότα όπως το International Rostrum of Electroacoustic Music στην Στοκχόλμη στις Διεθνής Ημέρες Μουσικής του ISCM (1990, ;Oslo) και στα Prix Futura (1993, Βερολίνο) and the Prix Italia (1996). Το 1998 βραβεύτηκε με το Jean A. Chalmers National Music Award και με το ειδικό βραβείο του Prix Behemia Radio. Το 1996 έλαβε το διακεκριμένο ειδικό βραβείο του Prix Italia για την κατηγορία της μουσικής για ραδιόφωνο και το Jules Leger Prize για Νέα Μουσική Δωματίου το οποίο απονέμεται ετησίως στον Καναδά. Ο Χρήστος Χατζής έχει δεχτεί πολλές παραγγελίες και χορηγίες από το Καναδικό Συμβούλιο, το Καναδικό Μουσικό Κέντρο το κανάλι CBC, το Συμβούλιο Τεχνών του Τορόντο και του Οντάριο το Ίδρυμα Laidlaw, το Συμβούλιο Καλών Τεχνών της Μ. Βρετανίας καθώς και από πολύ σημαντικούς καλλιτέχνες. Η μουσική του έχει παιχτεί σε πολλά διεθνή φεστιβάλ και συναυλίες σε πολλές χώρες του κόσμου ενώ μεταδίδεται από Καναδικά και άλλα ραδιοφωνικά προγράμματα.

Η συνθετική γλώσσα του Χατζή έχει υποστεί ριζικές αλλαγές μέσα στα χρόνια. Ήδη από τα τέλη της δεκαετίας του εβδομήντα εγκατέλειψε τους πρώιμους πειραματισμούς του με γραφική σημειογραφία για να εφαρμόσει στη μουσική αρχές της fractal γεωμετρίας και για να αναπτύξει συστήματα μουσικής δομής όπου οι διαστηματικές σχέσεις που δημιουργούνται από έναν και μόνο ήχο να μεταφέρονται στο χώρο της αρμονίας του ρυθμού και της φόρμας. Από τη δεκαετία του ’80 κατευθυνόταν στυλιστικά προς κάποιου είδους εκλεκτικισμό, αναπτύσσοντας τελικά μία προσωπικά μοναδική μεταμοντέρνα αισθητική επηρεασμένη από τις μουσικές του τρίτου κόσμου (Crucifix, Pavillons En l' Air, Byzantium), τη μουσική τζαζ και την ποπ (The Birth of Venus) τη μουσική του Μπαχ και άλλων συνθετών της Μπαρόκ περιόδου (The Gouldberg Variations, Farewell to Bach, Burial Ground). Η πιο πρόσφατη μουσική του (Footprints in New Snow, Fertility Rites) είναι επηρεασμένη από θρησκευτικά και πνευματικά θέματα, από τις ιδέες του New Age και από τον πολιτισμό των κατοίκων του αρκτικού Καναδά.

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ - ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ

  • Christos Hatzis: Footprints in New Snow: Postmodernism or Cultural Appropriation?, για την ομώνυμη ραδιοφωνική παραγωγή του CBC radio program, 1998
  • “Christos Hatzis: Ritual Versus Performance: The Future of Concert Music.”, Harmony, forum of the Symphony Orchestra Institute. No. 7, October 1998, pp. 80 - 90.
  • “The Law of One: Recursive Structures in Composition.” στο Organized Sound Volume 3, No. 1, Summer 1998. Cambridge University Press.
  • Christos Hatzis: Towards a New Musical Paradigm. 1996.
  • δημοσιεύθηκε στο Mikropolyphonie on-line journal. 1996. *
  • “Christos Hatzis: Towards an Endogenous Automated Music”. Interface, vol.9 (1980), pp 83-114. *
  • “Christos Hatzis: Chronochroma.” Interface, vol. 8 (1979), pp 73-90.