Κατάλογος συνθετών

Βιογραφικό Σημείωμα

Κώστας Μόσχος - Συνθέτης, ερευνητής, μουσικοπαιδαγωγός

Γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε ανώτερα θεωρητικά και σύνθεση με τον Γιάννη Ιωαννίδη, στο Ορφείο Ωδείο Αθηνών και στο Ωδείο Ν. Σκαλκώτας, ενώ παράλληλα παρακολούθησε μαθήματα βυζαντινής μουσικής με τον Χ. Γερακόπουλο, βιολοντσέλου με τον Βύρωνα Φιδετζή και ηλεκτρονικής μουσικής με τον Στέφανο Βασιλειάδη. Μουσική με υπολογιστές ξεκίνησε να δουλεύει αυτοδίδακτος στα εργαστήρια της τότε Hewlett Packard Hellas.

Πηγαίνει στο Παρίσι όπου σπουδάζει διεύθυνση ορχήστρας στην Ecole Normale de Musique στην τάξη του P. Dervaux, αρχιτεκτονική στην Ecole Special d' Architecture και συμμετέχει στους κύκλους σεμιναρίων του IRCAM και στα μαθήματα του Pierre Boulez στο College de France.

Συνεχίζει τις σπουδές του στη Γερμανία: Ηλεκτρονική μουσική (Hans Ulrich Humpert) και Αλγοριθμική Μουσική με Υπολογιστές (Clarence Barlow) στη Ανώτατη Μουσική Σχολή της Κολωνίας, Ηλεκτρονική Σύνθεση (Dirk Reith) στο Ινστιτούτο Μουσικής με Υπολογιστές και Ηλεκτρονικά Μέσα (ICEM) στη Ανώτατη Μουσική Σχολή «Folkwang» του Έσσεν, Διεύθυνση Ορχήστρας και Μουσική Φαινομενολογία (Sergiu Celibidache) στο Πανεπιστήμιο του Mainz και Μουσικολογία με δευτερεύουσες σπουδές Βυζαντινολογία και Φωνολογία στο Πανεπιστήμιο της Κολωνίας.

Παρακολούθησε σεμινάρια με τους Pierre Boulez και  Steve Reich στο Παρίσι, Ιάννη Ξενάκη στο Centre Acanthes, Karlheinz Stockhausen, Noam Sherif, Mauricio Kagel και John Cage στην Κολωνία και το Darmstadt.

Δίδαξε μουσική με υπολογιστές ως βοηθός στη Ανώτατη Μουσική Σοχλή της Κολωνίας, ως tutor στην Ανώτατη Μουσική Σχολή του Essen, ως επισκέπτης καθηγητής στη Μουσική Ακαδημία της Βασιλείας, Studio Ηλεκτρονικής Μουσικής (τάξη Thomas Kessler), ενώ πραγματοποίησε σεμιναριακούς κύκλους και παρουσιάσεις στη Θερινή Ακαδημία του Darmstadt, την Αρχιτεκτονική ΕΜΠ, την Α.Σ.Κ.Τ. και το Τ.Μ.Σ. του Α.Π.Θ. και το ΙΕΜΑ. Δίδαξε επίσης Μουσική Παιδαγωγική σε πολλούς επιμορφωτικούς κύκλους (έως σήμερα έχει επιμορφώσει περισσότερους από 3000 εκπαιδευτικούς) και στο μεταπτυχιακό κύκλο της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών με αντικείμενο  "Μουσική και Εικόνα". Από το 2008 είναι υπεύθυνος του Τμήματος Μουσικής Τεχνολογίας στο Ωδείο Αθηνών.

Οι δραστηριότητες του Κώστα Μόσχου είναι καλλιτεχνικές, ερευνητικές, παιδαγωγικές και διοικητικές

Ως συνθέτης έχει γράψει 65 έργα για διάφορους τύπους συνόλων, Θέατρο, Παιδικό Θέατρο, Χορό, Κινηματογράφο, performances και εγκαταστάσεις (installations), που έχουν εκτελεστεί και διακριθεί σε πολλές διοργανώσεις (φεστιβάλ Utrecht, Φεστιβάλ Βourges,  φεστιβάλ Κολωνίας, Θερινή Ακαδημία Darmstadt, φεστιβάλ Πάτρας, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Φεστιβάλ Πέτρας κ.α.)
Ιδιαίτερο μέρος της καλλιτεχνικής δουλειάς του αφορά την εκτεταμένη χρήση ψηφιακής τεχνολογίας στη μουσική, είτε με μορφή αλγοριθμικής μουσικής επεξεργασίας και σύνθεσης ήχου και δομών, είτε με τη μορφή ζωντανών διαδραστικών (live interactive) συστημάτων, συχνά και με συνδυασμό με άλλες μορφές τέχνης όπως εικόνα και κίνηση.

Ως ερευνητής ο Κώστας Μόσχος συγκαταλέγεται στους πρωτοπόρους της Αλγοριθμικής Μουσικής. Υπήρξε ο πρώτος στην Ελλάδα που ασχολήθηκε με μουσική με υπολογιστές αναπτύσσοντας σε FORTRAN αλγόριθμους αρμονικής προσομοίωσης. Στην Γερμανία αφού παρουσίασε την εργασία του "Περιβάλλον FFT ανάλυσης και σύνθεσης σε μικρουπολογιστες" (σε PASCAL) έγινε αμέσως βοηθός με εντολή διδασκαλίας στην νέα -τότε- τάξη Αλγοριθμικής Μουσικής του Kl. Barlow. Από τότε παρουσίασε δεκάδες εργασίες μεταξύ των οποίων το MIDLIB (libraries σε Pascal και γλώσσα μηχανής για τη διαχείριση του MIDI), τη ζωντανή δικτύωση workstations μέσω MIDI που παρουσιάστηκε στο ICMC το 1988 κ.α. Διδάσκει Αλγοριθμική Μουσική (αρχικά σε Pascal και Forth) ενώ ήταν από τους πρώτους που δίδαξαν MAX (από το 1992) και αργότερα ΜΑΧ/MSP.
Η ερευνητική του δραστηριότητα επεκτείνεται όμως και σε μουσικολογικούς τομείς. Πραγματοποίησε (μαζί με το Χ. Ξανθουδάκη) την πρώτη πλήρη καταλογογράφηση συνθέτη στην Ελλάδα (Γ. Α. Παπαϊωάννου) αναπτύσσοντας ειδικό λογισμικό διαχείρισης των πληροφοριών, υπήρξε μέλος της ομάδας ανακατασκευής της αρχαίας υδραύλεως, έχει εκπονήσεις ερευνητικές εργασίες για την αναβάθμιση της μουσικής εκπαίδευσης, ενώ έχει ειδικευτεί στην οργάνωση, ψηφιοποίηση και αυτοματοποιημένη διαχείριση μουσικών πληροφοριών, ήταν υπέυθυνος έργου Ψηφιοποίησης και Προβολής της Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς ενώ είναι υπεύθυνος του Ευρωπαϊκού Προγράμμτος MINSTREL

Ως μουσικοπαιδαγωγός ξεκίνησε να ασχολείται με τη μουσική αγωγή (στο Ανώτερο Κέντρο Παιδαγωγικών Ερευνών και Σπουδών). ΤΟ 1992 δημοσίευσε μια μελέτη αναβάθμισης των μουσικών σπουδών ενώ από το 1992 είναι υπεύθυνος μουσικής στο "πρόγραμμα ΜΕΛΙΝΑ εκπαίδευση και πολιτισμός" στα πλαίσια του οποίου ανέπτυξε μια νέα διδακτική προσέγγιση της μουσικής. Είναι μέλος της συγγραφικής ομάδας για βιβλία μουσικής για τη πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση (Παιδαγωγικό Ινστιτούτο) και CD-ROM μουσικής για τα σχολεία δεύτερης ευκαιρίας (ΙΔΕΚΕ). Έως σήμερα έχει επιμορφώσει περισσότερους από 3000 εκπαιδευτικούς. Είναι Μέλος της Ομάδας Εγκαρσίων Δράσεων στο «Μείζον Πρόγραμμα Επιμόρφωσης» του Υπουργείο Παιδείας, Μέλος της ομάδας Αισθητικής Αγωγής στο «Ψηφιακό Σχολείο» (ΕΑΙΤΥ-Υπ.Παιδ), Μέλος της ομάδας σύνταξης του Νέου Προγράμματος Σπουδών Μουσικής (Παιδαγωγικό Ινστιτούτο-Υπ. Παιδ.)

Όσον αφορά τις διοικητκές δραστηριότητες, ήταν συνιδρυτής (μαζί με τον Μάριο Μαυροειδή και Χαρη Ξανθουδάκη) του Ινστιτούτου Έρευνας Μουσικής & Ακουστικής (ΙΕΜΑ) και από τότε μόνιμος συνεργάτης και διευθύνων σύμβουλος. Ήταν μέλος της ομάδας σχεδιασμού του Τ.Μ.Σ. του Ιονίου Παν/μίου και των Μουσικών Γυμνασίων μέλος της ομάδας σχεδιασμού του Εθνικού Πολιτιστικού Δικτύου Πόλεων.

Ήταν μέλος της Κ.Ε. και υπεύθυνος μουσικής στο Πρόγραμμα Μελίνα «Εκπαίδευση και Πολιτισμός», μέλος της συντονιστικής επιτροπής του Δικτύου Μουσικής της Επικράτειας Πολιτισμού, εμπειρογνώμονας της UNESCO για θέματα πολιτιστικής πολυμορφίας και πρόεδρος της Διεθνούς Εταιρείας Κέντρων Μουσικής Πληροφόρησης (IAMIC), π. μέλος του Δ.Σ. του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Μουσικής και Γενικός Γραμματέας του Δικτύου Μουσείων και Πολιτιστικών Φορέων Αθήνων.

Είναι μέλος της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργώνκαι του Ελληνικού Συνδέσμου Συνθετών Ηλεκτρονικής Μουσικής

Εργασίες και παρουσιάσεις σε τίτλους:

  • Παραδοσιακά μικροτονικά διαστήματα με την βοήθεια H/Y (MHSK, 1986)
  • Μέθοδοι ψηφιακής σύνθεσης του ήχου σε προσωπικά συστήματα (MHSK, 1986)
  • Βασικοί αλγόριθμοι μουσικής ανάλυσης και σύνθεσης. Δημιουργία βιβλιοθήκης σε Pascal (1987)
  • Εφαρμογές της σύγχρονης τεχνολογίας στην μουσική εκπαίδευση (Rovijne, 1988)
  • Εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης στη μουσική (STEIM, 1988)
  • Μουσικά δίκτυα (ICMC, 1988)
  • Συστήματα αναγνώρισης και ανάλυσης μονοφωνικής μελωδίας (IEMA, 1989)
  • Μεθοδολογία εκτέλεσης παραδ. μουσικής με τη βοήθεια ψηφιακών μηχανημάτων (MHSK 1986, IEMA, 1990)
  • Σύστημα οργάνωσης μουσικής εργογραφίας και βιβλιογραφίας .(IEMA, 1990)
  • Σύστημα postscript μουσικής γραφής βυζαντινής παρτιτούρας (1991)
  • Δυναμική προσομοίωση ακουστικής χώρων μέσω Η/Υ (IEMA, 1992)
  • Μοντέλο και προτάσεις μιας λειτουργικής ψηφιακής μονάδας για μουσικούς (IEMA, Δελφοί 1992)
  • Μουσική Πληροφορική στην Ελλάδα (Παλέρμο, 1992)
  • Αλγόριθμοι ανάλυσης και σύνθεσης με τη βοήθεια H/Y (Darmstadt, 1992)
  • Μουσική εκπαίδευση στην Ελλάδα καταγραφή της υπάρχουσας κατάστασης (Aθήνα 1993)
  • Μουσική εκπαίδευση στην Ελλάδα προτάσεις αναβάθμισης (Aθήνα 1994)
  • Η ακουστική των αρχαίων θεάτρων και Ωδείων (Αθήνα 1995)
  • Μηχανική και ηλεκτροακουστική βελτίωση της ακουστικής ανοικτών χώρων (Αθήνα 1996)
  • Νέες μεθοδολογίες διδασκαλίας της μουσικής στην εγκύκλια εκπαίδευση (Αθήνα 1996)
  • Ακουστική και οπτική προσομοίωση της Αρχαίας Υδραύλεως (Αθήνα 1996)
  • Αλγόριθμοι μετατροπής του ήχου σε εικόνα σε πραγματικό χρόνο (Αθήνα 1998)
  • Ήχος, μουσική και η σχέση τους με την εικόνα (Αθήνα-ΑΣΚΤ 1999)
  • Δικτυακή οργάνωση μουσικών πληροφοριών (Αθήνα-Κέρκυρα 2000)
  • Αλγόριθμοι μεταφοράς κίνησης σε μουσική (Αθήνα-Κέρκυρα 2000)
  • Παρουσίαση του συστήματος μεταφοράς κίνησης σε μουσική σε πραγματικό χρόνο (Αθήνα, Φεστιβάλ E-phos 2001)
  • Μεθοδολογία καταλογογράφησης και οργάνωσης υλικού επιτόπιων ηχογραφήσεων (Θεσσαλονίκη 2003)
  • Η ψηφιοποίηση των μουσικών τεκμηρίων και η αξιοποίησή τους στην εκπαίδευση και την κοινωνία. (Κέρκυρα 2003)
  • Προδιαγραφές ψηφιοποίησης ήχου και μουσικής (Αθήνα 2004-05)
  • Ψηφιακή διακίνηση μουσικής. Λογισμικά και επιχειρηματικά μοντέλα (Βαρσοβία 2006)
  • Συγκριτική μελέτη λογισμικών ψηφιοποίησης μουσικής σημειογραφίας και τρόποι ψηφιακής διανομής τους (Αθήνα 2007)
  • Τεχνικές και προδιαγραφές της ψηφιοποίησης δισδιάστατων και πολυμεσικών μουσικών τεκμηρίων (Αθήνα 2008)
  • Θέματα διαλειτουργικότητας των μουσικών αρχείων βάσεων δεδομένων (Αθήνα 2009)
  • Τρισδιάστατη οπτική αναγνώριση κίνησης και μετατροπή του σε μουσική (Ρέθυμνο & Κωνσταντινούπολη  2008)
  • Μουσικές παρτιτούρες: Μοντέλα ψηφιακής διανομής (Αθήνα 2008)
  • Παρελθόν και μέλλον της μουσικής επιχειρηματικότητας (Αθήνα 2008)
  • Μουσικά και Ηχητικά Αρχεία στην Ελλάδα (Αθήνα 2009)
  • Κλίμακες και κουρδισματα (Αθήνα 2011)
  • Θόρυβος - Μουσική και Μουσικοί (Αθήνα 2011)
  • Βελτίωση ακουστικής ανοικτών χώρων συναυλιών (Πάτρα 2011)
  • Η μουσική στο Αρχαίο Δράμα (Πάτρα 2011)
  • Η μουσική στο Ψηφιακό Σχολείο (Αθήνα 2012)
  • Δικτυώνοντας τον Πολιτισμό (Αθήνα 2014)
  • Ψηφιακή διακίνηση μουσικών έργων (Ρίγα 2015)
  • Αξιοποίηση ηχητικών αρχείων μέσω του Διαδικτύου (Galway 2016)

Εκδοτικές εργασίες:

Εθνομουσικολογικές καταγραφές

  • "Pακουτσάρια" στην Kαστοριά
  • "Πανηγύρι του Aι-Σιμιού" στο Mεσολόγγι
  • Mουσική και Λυράριδες της Λήμνου
  • Πανηγύρι του Aγ. Tρίφωνα στη Γουμένισσα.
  • Kαμπάνες και Σήμαντρα του Aγίου Όρους
  • Aναστενάρια στη Mελίκη, Λαγκαδά, Aγ. Eλένη, Mαυρολεύκη
  • Mουσική των Πομάκων, στη Θράκη και N. Bουλγαρία
  • Ηπειρώτικα πανηγύρια
  • Παραδοσιακές μουσικές της ΒΔ Ινδίας